Måndag morgon i Sydney och på väg till konferensen ACAL 2013, global context, local practice. Konferensen håller till på UTS University of technologogy, Sydney. Väl framme togs jag emot av de två personer som jag haft mailkontakt med. Det kändes väldigt trevligt att få ett ansikte till namnen. När konferensen startade började presentatören med att visa respekt för aboriginerna. Konferensen inleds sedan med att fyra forskare från Storbritannien, Nya Zeeland och Australien ger en överblick över forskningsområdet:adult literacy and numeracy, De vill skapa en portal litercyandnumercyforadults.com
Mary Hamilton, Storbritannien började. Hon pratade om hur man kan maximera resultatet av arbetsplatsförlagt lärande. Hur lär vi andra för livet? Hur får vi yrkesverkasamma inom vuxenutbildning att bli involverade i forskning? Hon berättade att 7 miljoner vuxna i Storbritannien inte kan läsa eller räkna. Hon berättade om en studie om literacy and numeracy educstion som gjorts i Storbritanninen. Resultatet var:
* Mer än 100 timmars undervisning behövs för att kunna mäta progression i literacitet.
* Framgångar nås genom kombinerad klassrumsundervisning och webbaserad undervisning, interaktionen fortsätter genom självstudier utanför klassrummet.
* Elever som undervisades av behöriga lärare gjorde mest progression
* Länk mellan ökad literacitet och "social participation" Eleverna berättade om ökad social aktivitet och nätverkade som ett resultat av kursen.
Nästa talare var Jeff Evans, International research in Adult numercy, Middlesex. Han pratade om olika sorters matematik och att det är svår att mäta matematikkunskaper i undersökningar som PIAAC. Det finns street-math's, akademisk matematik, ethno-matematik och så vidare. Nu finns det en internationell utbildningsarena, som trycker på profiter, på vilken utbildning som ger mest klirr i kasssan. Det är ockdå en tävling mellan länder, att placera sig i toppskiktet i olika undersökningar. Alla länder brottas med problematiken som följer i spåren av en professionaliering av arbetskraften. De okvalificerade jobben försvinner, alla jobb kräver en viss nivå av liteacitet och numeracitet. Bilder från presentationen:
Sedan fortsatte Diana Coben, från Nya Zeeland. Hon har arbetat fram fram en whole-organisation-approach för vuxenutbildningen - för utvecklandet av männiksors literacitet och numeracitet. Alla i organisationen har ett ansvar för detta. Hon pratade om :Know the learner, know the demands och know what to do.
Avslutade gjorde Lesley Farrell som berättade om ett projekt hon genomfört som gick ut på att få yrkeslärare inom adult education att börja forska. Lärare blir erbjudna att göra en enklare forskning, cirka 20 skriva sidor, och de fick en mentor för att hjälpa dem igenom detta projekt. Det var väldigt intressant och det skulle vara intressant att genomföra något liknande i Sverige, en form av forskning light.
en.
Avslutade gjorde Lesley Farrell som berättade om ett projekt hon genomfört som gick ut på att få yrkeslärare inom adult education att börja forska. Lärare blir erbjudna att göra en enklare forskning, cirka 20 skriva sidor, och de fick en mentor för att hjälpa dem igenom detta projekt. Det var väldigt intressant och det skulle vara intressant att genomföra något liknande i Sverige, en form av forskning light.
en.
Sedan ställdes en del frågor. Till exempel, har forskning bäst före datum? Vem är forskningen till för? Hur får man tag på relevant forskning? Hur ska vi se på vuxenutbildningen i ett globalt perspektiv? Hur kan nationer attrahera arbetskraft? Behovet av arbetskraft med enbart gymnasiekompetens sjunker. Det globala tävlingen om arbetskraften garanterar inga jobb eller bra ekonomi. Man kan tala om en digital taylorism en rutinisering. Kontroll byggs in i mjukvara. Både manuella och intellektuella arbeten har blivit digitaliserade. Low paid, low skills job, det finns inte så många på den globala marknaden. Även universisitetsutbildning är en tävling, en global industri. Hur visas kvaliteten på de olika universiteten?
Talarana menade att vi behöver bredda landskapet runt literacitet och numeracitet. Hur kan vi göra för att påverka policy-makers? Hur ska arbeten skapas? Inte projekt utan långtgående insatser som leder till jobb. Arbetsförhållanden och en professionalisering av arbetskraften, vem ska göra forskningen? Vi talar ofta om bra jobb. Men vad betyder det?
Efter denna inledning reser sig en man upp och ställer frågan eller egentligen håller ett litet brandtal, var passionen finns i dagens forskning? Han menade att det brukade handla om social rättvisa och empowerment. Men var står vi i dag. Han sade att det är kampen för rättvisa för människor som förenar alla oss som är på denna konferens. Varför pratar vi inte om det menade han.
Svaret blev delvis att för att få med företag, måste man prata om vinster, om pengar. De vill sponsra forskning och projekt som betalar sig. De är inte intresserade av att göra skillnad på andra sätt. Men en del höll med att enpowermentperspektivet delvis har gått förlorat i dag, och att det är synd.
Talarana menade att vi behöver bredda landskapet runt literacitet och numeracitet. Hur kan vi göra för att påverka policy-makers? Hur ska arbeten skapas? Inte projekt utan långtgående insatser som leder till jobb. Arbetsförhållanden och en professionalisering av arbetskraften, vem ska göra forskningen? Vi talar ofta om bra jobb. Men vad betyder det?
Efter denna inledning reser sig en man upp och ställer frågan eller egentligen håller ett litet brandtal, var passionen finns i dagens forskning? Han menade att det brukade handla om social rättvisa och empowerment. Men var står vi i dag. Han sade att det är kampen för rättvisa för människor som förenar alla oss som är på denna konferens. Varför pratar vi inte om det menade han.
Svaret blev delvis att för att få med företag, måste man prata om vinster, om pengar. De vill sponsra forskning och projekt som betalar sig. De är inte intresserade av att göra skillnad på andra sätt. Men en del höll med att enpowermentperspektivet delvis har gått förlorat i dag, och att det är synd.
Gruppdiskussioner
Handlar forskning om verkligheter? Ger den oss information om hur det ser ut i vuxenutbildningens klassrum? Vi diskuterade i min grupp att lärare till viss del gör forskning varje dag. Vad fungerar? Ta reda på varför det inte fungerar genom att intervjua elever. Prova nya undervisningsmetoder, utvärdera. Vi diskuterade om forskning måste vara svår och krånglig, Jag funderar, måste den vara akademisk, formell? Vem ska forska? Vi behöver forskning light. Hur ska en sådan fungera. Blogga om sitt uppdrag? Men vi behöver också större kritisk forskning om vi ska göra skillnad. Opopulär forskning, oberoende forskning. I vuxenutbildningen behöver vi också forskning som är länkat till social rättvisa.
Is research informing practice?v
Lärare gör forskning varje dag. Vad fungerar/inte? Måste forskning vara svår och krånglig, kan den vara lättare? Måste den vara formell? Akademisk? Vilka ska forska. Vad behöver vi överbrygga. Lärarnas röster är viktiga! Vi behöver forskning light -hur ska en sådan fungera? Enklare forskning som lärare kan ta till sig. Blogga om sitt uppdrag? Action-research - vi behöver bredda oss. Vi behöver större kritisk forskning om vi ska göra skillnad. Opopulär research, indepentdent research eller länkat till social justice,
Välkomstceremoni
Dagen avslutade med en välkomstceremoni med plockmat och bubbel, huvudtalarna hälsade välkomna och även jag - hjälp! Jag hoppas att inte förväntningarna är altlför höga på mitt föredrag. Det var en trevlig ceremoni och jag pratade med flera intressanta människor från Nya Zeeeland och Tasmanien.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar