Jag läser just nu
Learning to Write, Reading to Learn - Genre, Knowledge and Pedagogiy in the Sydney School av David Rose and J.R. Martin. Den presenterar forskning om: "Sydney School". Forskningen bygger på 30 års utveckling av genrepedagogiken. Det är mycket intressant som skrivs i boken. Bland annat hur genrepedagogiken minskar glappet mellan högpresterade och lågpresterande elever.
 |
| "Vanlig" undervisning |
Den första modellen visar en "vanlig" undervisning där högpresterade elever får svårare uppgifter för varje steg som de klarar medan lågpresterande får enklare uppgifter. Detta förhållningssätt bygger på både traditionell och konstruktivistisk pedagogik. Det refereras till Hattie och säger att nivågruppering eller individuella instruktioner inte är mer effektivt än lärande i grupp.
 |
Genrepedagogisk undervisning
Den andra modellen visar en grupp elever som får genrepedagogisk undervisning. Alla elever gör samma uppgifter men läraren går noggrant igenom varje uppgift och finns med och stöttar hela vägen. Glappet minskar. De högpresterande utvecklas, och de lågpresterande utvecklar och kommer ikapp det högpresterande.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar