onsdag 20 november 2013

Inledning Dag 2 - läs- och skrivutveckling

Dagens första punkt är systematiskt kvalitetsarbete med Marie Sedvall. Vad innebär systematiskt kvalitetsarbete i skolan? Det finns ett krav på att kvalitetsarbetet ska dokumenteras. Det ska se systematiskt och kontinuerligt. Inriktningen ska vara de nationella målen för utbildningen alltså inte kommunala mål. Här kan ni se hela power-pointen i pdf:

Skolverket har gett ut en text om systematiskt arbete. Det finns olika faser.

Systematiken är att få de här faserna att hänga ihop. Det bedrivs hela tiden i det dagliga arbetet. Jag känner igen denna cirkelmodell utifrån vårt arbete med språkutvecklande matematik. Precis som vi utförs kvalitetsarbete i vår dagliga undervisning menar skolverket att vi ska arbete i skolan.
Hur vet vi att vuxenutbildningen faktiskt skapar förutsättningar för alla elever att nå sina mål? Kan vi göra en gemensam analys? Varför ska vi genomföra kvalitetsarbete?



Systematiskt kvalitetsarbete är väldigt tydligt kopplat till den senare forskningen. Det krävs ett tillitsfullt klimat där lärare kan erkänna svagheter för varandra, för att analysera och komma vidare. Viktigt i kvalitetsarbete är uppföljning av skolans arbete. Uppföljning är saklig information som inte värderar. Hur använder vi  informations som finns. Vilken information har vi på vuxenutbildningen? Var brister vi? Har vi kartlagt den information vi har för att göra en nulägesbeskrivning. Man behöver analyser bakåt. Vad är det som gör att människor lär sig. Vad är det som påverkar måluppfyllelsen? Vad kan vi göra?

På skolor är man duktiga på att "göra" medan man behöver stanna upp och analysera och diskutera. Nu ska vi ha en workshop tillsammans och diskutera en fiktiv skolas, novemberskolan, resultat utifrån att vi är läs- och skrivutvecklare. På varje skola är vi nyckelpersoner. Vi träffas tillsammans och diskuterar olika skolors resultat. 

Det är viktigt att analysera bakåt. Vad beror det på. Det är viktigt att inte direkt hitta lösning "göra" utan att lägga fokus på analysen. Men hur ska vi tänka på vuxenutbildningen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar